W 2025 r. polski rynek leasingu rósł w stabilnym tempie i był kluczowym filarem finansowania inwestycji przedsiębiorstw, zwłaszcza w sektorze MSP. Jak podaje Związek Polskiego Leasingu (ZPL), w okresie I-III kw. br. branża sfinansowała inwestycje o wartości 85,3 mld zł (wzrost o 8 proc. r/r), z czego aż 47,7 mld zł przypadło na pojazdy lekkie – ten segment rósł najdynamiczniej, osiągając 11,6 proc. r/r. Krajowy rynek dobrze radził sobie na tle Europy. Dynamika polskiej branży (8,4 proc. r/r) przewyższyła średnią europejską (5,9 proc. r/r) w kategorii pojazdów, jak wynika z danych Leaseurope za I poł. 2025 r.
- Branża leasingowa w Polsce ma powody do optymistycznego spojrzenia na 2026 r., nawet jeśli w tym roku rosła nieco wolniej niż w poprzednich latach. Przede wszystkim leasing cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców, dla większości firm jest pierwszym wyborem w finansowaniu inwestycji we floty pojazdów. To nie zmieni się w przyszłym roku, a wyniki rynku będą z pewnością stymulować kluczowe trendy, które już teraz obserwujemy na rynku. To m.in. dalszy rozwój wynajmu długoterminowego, platformizacja usług w zakresie finansowania i obsługi flot oraz wysoki popyt, pobudzany poprzez coraz większą konkurencję na rynku, związaną z wchodzeniem na rynek nowych marek – mówi Maciej Matelski, Dyrektor Biura Kompetencji ds. Rynku Samochodów Osobowych w PKO Leasing.
Eksperci PKO Leasing opisali kilka trendów, które będą ważne dla finansowania samochodów w 2026 r.
Dane PZWLP potwierdzają, że w 2025 r. coraz większa część nowych rejestracji samochodów osobowych i dostawczych dla firm realizowana jest za pośrednictwem firm CFM. Na koniec III kw. 2025 roku łączna flota w wynajmie długoterminowym wzrosła o 8,9 proc. r/r. Liczby potwierdzają, że klienci coraz częściej stawiają na użytkowanie kosztem własności. Oczekują kompleksowej usługi mobilności, która daje elastyczność pod względem możliwości wymiany auta na koniec kontraktu i ułatwia zarządzanie pojazdami. Najem długoterminowy daje dużą przewidywalność kosztów dzięki pakietom łączącym w miesięcznym czynszu finansowanie, usługi serwisowe i ubezpieczenia komunikacyjne.
To trend, który będzie gruntował się w najbliższych latach. PZWLP ocenia, że do 2030 r. udział CFM w sprzedaży do firm zbliży się do jednej trzeciej. Wynajem długoterminowy ma dominować przede wszystkim w elektromobilności, ponieważ niweluje obawy kierowców dotyczące ryzyka związanego ze sprzedażą używanych elektryków.
W 2025 roku ważne dla rynku było wprowadzenie formy dokumentowej przy zawieraniu umów leasingu, co otworzyło leasingodawcom drogę do pełnej cyfryzacji procesów. Rosło także znaczenie platform marketplace'owych, które integrują ogłoszenia, finansowanie i usługi dodatkowe w jednym miejscu.
- W PKO Leasing nazywamy to ekosystemem mobilności. W tym kierunku rozwijamy naszą platformę Automarket.pl. Od 1 grudnia 2025 roku działa ona jako pierwsza w Polsce ogólnodostępna tablica ogłoszeniowa dla dealerów, klientów indywidualnych i biznesowych, połączona ze sprzedażą aut online w finansowaniu opartym na pełnej palecie produktów Grupy PKO Banku Polskiego. Wiążemy z tym projektem duże nadzieje, Automarket.pl widzimy w polskim top 3 platform ogłoszeniowych i na pozycji numer 1 pod względem finansowania pojazdów online – mówi Bartosz Toruń, Dyrektor Sprzedaży Automarket.pl.
Mijający rok przyniósł ponad 2-krotny wzrost rejestracji samochodów w pełni elektrycznych, choć branża mierzyła się z trudnościami w ocenie wartości rezydualnej aut. Do końca III kw. zarejestrowano w Polsce 26 tys. osobowych BEV (wzrost o 107,5 proc. r/r) – podają PZPM i KPMG. Trend widać też w sprzedaży PKO Leasing – 219,4 mln finansowania BEV po III kw. br. przy dynamice na poziomie 63,3 proc. r/r.
Popyt na auta elektryczne to efekt m.in. dużej liczby pojazdów na stokach, wzrostu konkurencyjności i związanej z nimi wyraźnej obniżki cen. W 2026 r. można spodziewać się utrzymania wysokiego popytu, ale duże znaczenie będą miały losy programu NaszEauto – budżet jest na wyczerpaniu, koniec przypada na 30 kwietnia. Zdynamizowanie elektryfikacji wymaga uruchomienia kolejnej rundy dofinansowań i objęcia nimi przedsiębiorców.
- W 2026 r. kluczowa będzie dekarbonizacja komunikacji miejskiej i firmowych flot. Nasza branża mówi jednym głosem, że nie można narzucać celów bez stworzenia warunków, m.in. rozbudowy infrastruktury ładowania. Pozytywnie oceniam grudniowe zapowiedzi KE, która mówi o przesunięciu odpowiedzialności z firm na państwa członkowskie oraz złagodzenie nałożonego na producentów wymogu redukcji CO2 ze 100 do 90 proc. – zauważa Maciej Matelski z PKO Leasing.
W 2025 r. duże znaczenie dla firm leasingowych miało systematyczne pojawianie się nowych marek na rynku. To wymusza na leasingodawcach intensywną współpracę z dealerami w celu aktualizacji bazy oferowanych marek i modeli. Sprzyja także zawieraniu nowych partnerstw w formule captive, co widać po dużej konkurencji w prowadzeniu rozmów z dealerami. Ten model biznesowy także w 2026 r. przeżywać będzie dobry czas. Bardzo dobrze sprawdza się m.in. w segmencie premium, w którym PKO Leasing współpracuje z takimi markami jak JLR Poland czy Porsche. Captive’owa formuła może rozwijać się także w obszarze transportu ciężkiego – pierwszy tego rodzaju projekt PKO Leasing uruchomił w kategorii naczep z Kaessbohrer Polska.
***
- Rok 2026 zapowiada się dobrze dla wynajmu długoterminowego. Dużo będzie się mówiło o dekarbonizacji, ESG i profesjonalizacji zarządzania flotami. Digitalizacja wesprze rozwój platform jak Automarket.pl. Dostrzegam szanse dla elektromobilności, choć kluczowe będą losy programu dopłat i ocena wartości rezydualnej. Leasing i wynajem pozostają kluczowymi narzędziami wspierającymi polskie przedsiębiorstwa, a nasza branża potrafi sprawnie dostosowywać się do zmian – podsumowuje Maciej Matelski, Dyrektor Biura Kompetencji ds. Rynku Samochodów Osobowych w PKO Leasing.