2022.08.24

Wynajem samochodu online? Trzydziestolatkowie coś o tym wiedzą

  • Jak wynika z danych platformy Automarket.pl, osoby w wieku 28-41 lat stanowią aż 43 proc. klientów indywidualnych wynajmujących auta online.
  • Coraz więcej kobiet przekonuje się do sfinansowania samochodu przez internet. W pierwszym półroczu 2022 r. panie stanowiły 29 proc. wynajmujących pojazd online, czyli o 8 p.p. więcej niż rok temu.
  • Klienci platformy najchętniej online wynajmują Opla Astrę oraz Hyundai’a i30. Ulubieńcem kobiet jest też Fiat 500, mężczyźni często zamawiają Skodę Fabię.

Pandemia COVID-19 w jeszcze większym stopniu niż wcześniej rozpropagowała zakupy internetowe. Jak szacują eksperci Strategy&Polska, do 2027 r. wartość polskiego rynku e-commerce wzrośnie o 94 mld zł - do kwoty 187 mld zł. Wśród produktów coraz chętniej kupowanych drogą internetową znajdują się również samochody.

Automarket.pl, bankowa platforma do zakupu aut online, sprawdziła kto najchętniej decyduje się na wynajem samochodu drogą internetową, jakie modele są najczęściej wybierane oraz jakie parametry posiadają auta sfinansowane w ten sposób.

Trzydziestolatkowie chętnie wybierają auta online

Wśród klientów decydujących się na wynajem auta przez internet dominują mężczyźni. Panowie stanowią 72 proc. klientów, ale zauważalnie zwiększa się udział pań w zakupach online. W pierwszym półroczu 2021 kobiety stanowiły 21 proc. finansujących samochody zdalnie. W analogicznym okresie 2022 r. odsetek ten wzrósł do 29 proc.

Dane platformy pokazują, że przez internet pojazdy najchętniej wybierają 30-latkowie. Wśród klientów indywidualnych prym wiodą osoby w wieku 28-41 lat – stanowią aż 43 proc. kupujących. Biorąc pod uwagę pojedyncze roczniki, na wynajem auta online najczęściej decydują się 29- i 33-latkowie (po 6 proc. spośród wszystkich klientów najmu).

- W przypadku klientów indywidualnych widzimy, że finansowanie samochodów przez internet jest preferowaną opcją przede wszystkim przez 30-latków. To oni głównie decydują się na wynajem online, mają bowiem pełną świadomość całego procesu zakupowego, znają przysługujące im prawa i możliwości z tytułu dokonanej transakcji internetowej. Zapewne doceniają też oszczędność czasu oraz minimum formalności, jakie daje im taka forma nabywania samochodu – mówi Tomasz Otto, Dyrektor Departamentu Strategii i Marketingu odpowiedzialny za rozwój Automarket.pl.

Jakie samochody wynajmujemy przez internet?

Wśród marek, na które najczęściej decydują się klienci platformy w wynajmie online, na podium znajdują się Hyundai oraz Opel. Są chętnie wybierane zarówno przez kobiety, jak i mężczyzn.

W 2022 r. widać większe zainteresowanie samochodami marki Kia. W 2022 roku 14 proc. pań zdecydowało się na najem auta tej marki, a jeszcze rok wcześniej były to sporadyczne przypadki. Wśród mężczyzn jest podobnie – 11 proc. z nich wybrało w tym roku Kię (notując wzrost o 8 p.p.).

- Wśród najbardziej pożądanych modeli w wynajmie online są Opel Astra oraz Hyundai i30. Tutaj zarówno kobiety, jak i mężczyźni są zgodni, różnica następuje na kolejnych pozycjach – na trzecim miejscu wyborem pań jest Fiat 500 (5 proc.), natomiast panowie częściej decydują się na Skodę Fabię (5 proc.). Kobiety zdecydowanie częściej wybierają typowo miejskie auta – ok. 50 proc. z nich stawia na mniejsze gabaryty. Wśród klientów najczęściej wybieraną klasą pojazdu jest klasa C, stanowi ona ok. 52%  umów. Na drugim miejscu są auta klasy B (28 proc.), a następnie klasy D (15 proc.) – dodaje Tomasz Otto z Automarket.pl

Wybieramy mniej pojazdów o dużym spalaniu 

Jak wygląda wynajem online samochodów z nadwoziem typu kombi? Na auta kombi decydują się głównie panowie (32 proc.), natomiast panie w 24 proc. Najczęściej wybieranym modelem kombi jest Opel Insignia, którą wybiera 11% mężczyzn i 9% kobiet. 

Coraz rzadziej wynajmowane są SUVy – jak zauważa ekspert Automarket.pl – w II kw. 2022 r. zainteresowanie spadło  o  9 p.p. w stosunku do II kw. roku ubiegłego, gdzie poziom finansowania tego typu aut kształtował się na poziomie 17 proc. Tylko w przypadku mężczyzn jest to spadek aż o 10 p.p. (z 18% w roku 2021 do 8% w 2022 r.).

- Można odnieść wrażenie, że aktualnie poszukujemy samochodów, które są ekonomiczne i efektywne. Decydujemy się na auta, które dobrze sprawdzają się w mieście – ten trend jest coraz bardziej widoczny wśród naszych klientów. Przy zakupie online interesują nas pojazdy, które często można spotkać na polskich drogach, są sprawdzone i zaufane, co często zmniejsza konieczność i chęć oglądania danego egzemplarza na żywo, przed zakupem  – podsumowuje Tomasz Otto z Automarket.pl.

Automarket sprawdził też, skąd pochodzą osoby wynajmujące samochody online. Z danych zebranych przez platformę wynika, że są to najczęściej mieszkańcy województwa mazowieckiego – stanowią oni ok. 30% klientów. Spory odsetek pochodzi także z Dolnego Śląska (11%), Wielkopolski (9%) czy też z Pomorza (9%).

 


Załączniki

IP-Wynajem online

IP-Wynajem online

IP-Wynajem online.png

Kontakt dla mediów

Chcesz być zawsze na bieżąco?

Zarejestruj się, aby otrzymywać komunikaty prasowe na swoją skrzynkę e-mail.

Kontakt dla mediów

Ewelina Kaska Ekspert ds. PR ewelina.kaska@pkoleasing.pl