Czy małe firmy wdrażają cyfrowe rozwiązania w pandemii?

Czy małe firmy wdrażają cyfrowe rozwiązania w pandemii?
ramka zdjęcia

Małe firmy są podzielone w kwestii wprowadzania cyfrowych rozwiązań do swoich biznesów - wynika z badania ankietowego „Cyfryzacja w czasie pandemii w małych i średnich firmach”[1] przeprowadzonego przez PKO Leasing na grupie swoich klientów. 58 proc. ankietowanych przedsiębiorców deklaruje, że w związku z obecną sytuacją nie wprowadziło żadnych nowych rozwiązań cyfrowych w swojej firmie. 65 proc. nie zamierza również wprowadzać zmian w najbliższych 6 miesiącach. Większość badanych twierdzi, że ich profil działalności nie wymaga takich zmian.

Jednak 42 proc. małych firm, czyli zatrudniających do 9 pracowników, deklaruje, że inwestycje w rozwiązania cyfrowe podyktowane są sytuacją związaną z pandemią. Co trzecia z tych firm w zeszłym roku wprowadziła zdalną obsługę klientów, a co czwarta online’owe kanały komunikacji z partnerami biznesowymi, klientami i pracownikami. Ponad połowa ankietowanych potwierdziła, że Internet nie jest podstawowym modelem sprzedaży ich produktów, ale i tak podjęli inwestycje w cyfrowe rozwiązania.

Cyfryzacja, ale po co?

14 proc. przedsiębiorców twierdzi, że wszystkie zmiany wdrożyli jeszcze przed pandemią. Z kolei 33 proc. z firm deklaruje, że wprowadzi rozwiązania cyfrowe w ciągu kolejnych 6 miesięcy. Połowa twierdzi, że potrzebuje cyfrowych rozwiązań i dzięki nim utrzyma się na rynku, a 35 proc ankietowanych dzięki cyfryzacji chce poprawić swoją konkurencyjność.

Zapytaliśmy, czy cyfryzacja jest dla klientów spółek leasingowych istotna. Większość z nich to małe firmy, dla których wprowadzanie takich zmian nie jest łatwe. Przeważnie cyfryzację kojarzą ze zdalnym kontaktem z klientem oraz jego obsługa przez Internet. Jednak co piąty ankietowany deklaruje, że korzysta również z rozwiązań chmurowych. To spore zaskoczenie, zwłaszcza że tego typu projekty kojarzą się raczej z dużymi korporacjami a nie małymi, często jednoosobowymi firmami – mówi Tomasz Otto, dyrektor Departamentu Strategii i Rozwoju w PKO Leasing.

Z ankiety wynika, że najbardziej cyfrowe są firmy działające w szeroko pojętych usługach, handlu oraz w branży medycznej. Ponad połowa z nich inwestuje w takie rozwiązania. Najmniej technologiczne są te pochodzące z branży budowlanej lub transportowej.

Cyfryzacja tak, ale u partnerów biznesowych

Jeśli w kwestii inwestycji w cyfrowe rozwiązania małe firmy są dość zachowawcze, to już w oczekiwaniach wobec swoich partnerów biznesowych przedsiębiorcy mają odmienne poglądy. 83 proc. ankietowanych oczekuje takiego podejścia od swoich partnerów. Rynek leasingu coraz wyraźniej wchodzi w proces digitalizacji procesów. W PKO Leasing klienci odczuwają te zmiany m.in. poprzez Portal Klienta oraz możliwość zdalnego podpisywania umów. Dodatkowo spółka uruchomiła możliwość opłacania faktur poprzez szybkie płatności online, również BLIK-iem.

Właścicielami spółek leasingowych są w większości banki, w których procesy cyfrowe są bardzo zaawansowane. Leasing również musi się digitalizować. Pandemia przyspieszyła pewne zmiany, które były i tak planowane w dłuższym terminie. Dostosowaliśmy się do nowej sytuacji błyskawicznie. Uruchomiliśmy zdalne kanały kontaktu z klientem, zdalne podpisywanie umów umożliwiliśmy już miesiąc po wprowadzeniu pierwszego lockdownu. A teraz idziemy jeszcze dalej i wprowadzamy cyfrowy proces sprzedaży leasingu – zaznacza Izabela Fotyga, dyrektor Departamentu Produktów i Procesów w PKO Leasing.

Podobnie oczekiwania wskazują ankietowani przedsiębiorcy. 28 proc. przedsiębiorców oczekuje od firm leasingowych zdalnego podpisywania umów leasingu, a 16 proc. z nich możliwości wnioskowania o leasing przez Internet, bez wychodzenia z domu czy z biura.

 

[1] Ankieta przeprowadzona na grupie 500 klientów PKO Leasing z aktywną umową leasingową, w styczniu 2021

załączniki do pobrania

Powiązane informacje

Grupa Masterlease i Automarket na fali wzrostów
ramka zdjęcia

2021.03.03

Grupa Masterlease i Automarket na fali wzrostów

Grupa Masterlease po przejęciu przez PKO Leasing notuje wynik finansowy na poziomie 28,2 mln zł netto zysku za rok 2020. Spółka zanotowała dodatnie dynamiki wzrostu w zakresie finansowania nowych umów (+4% r/r) oraz w sprzedaży aut pokontraktowych (+24% r/r). Systematyczny wzrost biznesu i sprzedaży samochodów nowych i używanych raportuje również należąca do PKO Leasing - platforma Automarket.pl, która może pochwalić się wynikiem ponad 1 000 sztuk sprzedanych pojazdów. Właściciel platformy - PKO Leasing - prognozuje, że w 2021 r. sprzeda 3 000 pojazdów.

Zobacz więcej
Pakiet Mobilności czy rzeczywiście wpływa na branżę transportową?
ramka zdjęcia

2021.02.04

Pakiet Mobilności czy rzeczywiście wpływa na branżę transportową?

54 procent klientów PKO Leasing[1], prowadzących działalność transportową,  obawia się że wprowadzony w sierpniu Pakiet Mobilności obniży konkurencyjność polskich firm na rynku przewozów międzynarodowych. Jednak 62 proc. ankietowanych deklaruje, że nie odczuwa jeszcze wejścia nowych przepisów w życie. 

Zobacz więcej
Paweł Pach nowym Przewodniczącym KW ZPL
ramka zdjęcia

2021.01.15

Paweł Pach nowym Przewodniczącym KW ZPL

Paweł Pach, prezes zarządu PKO Leasing, został wybrany na stanowisko Przewodniczącego Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu (KW ZPL) podczas ostatniego posiedzenia komitetu.

Zobacz więcej

Aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, Internetowe serwisy informacyjne PKO Leasing wykorzystują pliki cookies zapisywane w pamięci przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat celu ich używania, łączenia z innymi danymi posiadanymi przez PKO Leasing oraz zmiany ustawień plików cookies a także ich usuwania z przeglądarki internetowej, znajdują się w Polityce prywatności Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce oznacza potwierdzenie zapoznania się z powyższymi informacjami i zgodę na wykorzystywanie plików cookies w celach marketingowych.